وبلاگ سید علیرضا نیازی

دانشجو مدیریت مالی

وبلاگ سید علیرضا نیازی

دانشجو مدیریت مالی

مدیریت را چه گونه تعریف کنیم؟

مدیریت

کلمه ای که برای همه مهم است.کلمه ای که تمام زندگی افراد را تحت تاثیر قرار میدهد.تقریبا در طول روز همه افراد با این کلمه و مبانی ان برخورد میکنند و از انها استفاده میکنند.از موفق ترین مدیران جهان تا پدری که میخاهد خوانواده ی خود را به مسافرت ببرد همه اینها زیر مجموعه یک کلمه است و ان مدیریت میباشد.شاید شما بارها با خود چنین فکر کرده اید که در طول روز چه زمانی چه کاری را چه گونه انجام دهید که همین میتواند نمونه ساده و کوچکی از مدیریت شما باشد . اما پس این کلمه ای که برای همه ما تکراری شده است فکرهای فراوان اندیشه های جدید تاریخ عمیق و فرهنگی خواص پنهان است که در این مقاله سعی میشو خیلی مختصر و کلی مدیریت را تعریف کنیم


سه فاکتور مهم در تعریف مدیریت

به اندازه تعداد کتابهایی که در زمینه مدیریت فراهم شده است تعریف ها از مدیریت متفاوت است.اما انچه که در تعریف تمامی صاحب نظران نسبت به مدیریت اطلاق میشود وجود سه فاکتور مهم در مدیر موفق است  که انها اعم از 1.انسانی 2.ادراکی 3. مهارتی

پس قبل از اینکه بخواهیم تعریف جامعی از مدیریت ارایه دهیم بهتر است ابتدا این سه فاکتور را برسی  کنیم

10انسانی.توانایی کار کردن با افراد و کار کردن در جامعه.انجام دادن کار به وسیله انها .ارتباط موثر با افراد داشتن و درک و فهم وانگیزش

2.مهارتی.توانایی به کار بردن دانش و لزوما داشتن دانش عالی مدیریت و توانایی استفاده از ابزار به وسیله دانش از پیش داشته و یا تجربهپ

3.توانایی حل پیچیدگی ها در سازمان و یا اینکه درک این موضوع که ایا عمل کرد وی در خور سازمان می باشد یا نه که اگر چونین نیست تغییر روش دهد

اما کلمه مدیریت در فرهنگ لغات و ریشه عربی ان

در فرهنگ معین به این صورت است: میر:_ا.افا.(ع) (م) اداره کننده.گرداننده.کسی که کاری را اداره کند.

در فرهنگ ده خدا کلمه مدیریت به این صورت است.(م ی) (ع . ) 1.(مص .جع .) مدیر بودن . مدیری 2.علم و هنر متشکل کردن . هماهنگ کردن

کلمه مدیر اسم فاعل میباشد و کلمه مدیریت بر وزن مفعلیت  از ریشه مفعل می باشد و یت ان نشانه عربی بودن ان است

تاریخچه مدیریت

همان طور که در ابتدای مقاله بیان کردم مدیریت در تمام جوانب زندگی افراد نقش دارد.در زمان های قدیم هم به این صورت بود.محققین تابه  5000 سال پیش ریشه های مدیریت را در جهان پیدا کردند که سومریان با ابتکار تاکید بر ضرورت حفظ سوابق به مثابه یک فن کنترل توانستد اغازی بر علم مدیریت باشند. کوروش افتخار ایرانیان توانسته با ابتکار خود در 400 سال قبل از میلاد مسیح ابتکار تشخیص ضرورت توجه به رابط انسانی و مطالعه حرکت سنجی طراحی جا و مکان و مدیریت مواد را به نام خود ثبت کرد.فرد ریک تیلور درسال 1903 اولین کتاب مدیریت را با نام مدیریت کارگاه را انتشار داد البته لابه لای همه این وقایع اثر گزار بر سیر مدیریت وقایع دیگری هست مه من از نوشتن انها خود داری کردم

اما تعریف مدیریت

مدیریت را میتوان رهبری دانست میتوان کسی دانست که نسبت به همه برتری دارد از لحاظ همهن رکن هایی که در ابتدا به شما گفتم مدیرت از نظر دکتر رضاییان در کتاب مبانی سازمان و مدیریت به این صورت است:

مدیریت فراگرد به کارگیری موثر و کار امد منابع انسانی بر مبنای یک نظام ارزشی پزیرفته شده است که از طریق برنامه ریزی سازماندهی بسیج منابع و امکانات هدایت وکنترل عملیات برای دستیابی به اهداف تعیین شده صورت می گردد.این تعریف 5 نکته اساسی دارد

1.مدیریت یک فراگرد است

2.مدیریت بر هدایت تشکیلات انسانی دلالت دارد

3.مدیریت موثر مبتی برتصمیم گیری مناسب و دستیابی به نتایج مطلوب است

4.مدیر کارا متضمن تخصیص ومصرف مدبرانه منایع است

5.مدیریت بر فعالیت هدف دار تاکید دارد

اهمیت مدیریت

مدیریت برای شما چه موقع اهمیت پیدا میکند.ایا وقتی با مشکلی رو به رو میشوید که باید از زمانه کمی که در اختیار دارید بهترین استفاده را بکنید چه میکنید؟ایا مدیریت زمان برای شما اهمیت پیدا نمیکند؟ویل هر مشکل دیگر اصولا کلمه مدیریت است که اینجا اهمیت پیدا میکند بنیان گزاران واحدهای صنعتی تجاری ویا بازرگانی در سدد این مطلب هستند که زمانی که با مشکلی روبه رو میشوند بتوانند با استفاده از مدیرا موفق از این بحران ها سربلند بیرون ایند وبازهم این کلمه اینجاست که اهمیت پیدا میکند.مدیریت همیشه در همه سطح  و در همه سطوح اجتمایی در محیطی را طراحی ایجاد و نگهداری کنند که اعضای سازمان بتوانند با فعالیت و همکاری  گروهی در ان به اهداف معین ان دست یابند

تعریف مدیریت را جزئی تر کنیم

یک سیستم مدیریت را میتوان به دو قسمت مدیریت سرمایه و مدیریت کار تقسیم کرد.این تقسیم بندی نیز میتواند بر تعریف ما از مدیریت تاثیر بگزارد.مدیریت سرمایه به مدیریت در مالکیت و در مدیریت کار به مدیریت برای تغییر در کم و کیف توجه میشود.در مدیریت سرمایه معمولا جهت گیری بر اساس بهره مالکانه به هر شی از دانش اموال و ...

مدیریت کار مدیریتی است که ذات ان رقابت است مدیران کار به اینده نگاه میکنند تا بتوانند از بهترین راهبرد را داشته باشند

اما تعریف من از مدیریت

من مدیریت را به مثابه این استخوان های بدن یک انسان میدانم که وجود ان باعث میشود تا تمامی اعضای بدن مرتب و منظم در کنار یکدیگر برای هدف مشخصی قرار میدهد

مقاله ای از سید علیرضا نیازی

Alireza.niazi16@gmail.com


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد